tiistai 28. lokakuuta 2025

"Sisäänkäynti Mariankadun puolelta"

Itsenäisyyspäivän sisäänkäynti näyttää tällä hetkellä lähinnä Säkylän konepajalta. 

Toki moni jännittää jo tullessaan vastaanotolle, mutta olisi hienoa, jos jo taksista noustessa voisi tuntea olevansa tervetullut.

Kuva on otettu Helsingin Mariankadulta, sateisena ja hämäränä iltana. Kadun varrella näkyy metalliputkista koottu katos, jonka alla jalankulkijat voivat kulkea. Vasemmassa reunassa on Ylen toimittaja mikrofoneineen, pukeutuneena valkoiseen pipoon ja kirkkaanpunaiseen takkiin, jossa on keltainen huivi. Katoksen alla kulkee poliisi tai turvahenkilö heijastinliivissä, ja kadulla seisoo autojono: lähimpänä punainen pakettiauto ja sen edessä musta henkilöauto. Oikeassa reunassa on valkoinen taksi, jossa on keltainen “Taksi Helsinki” -tarra. Kuvan toisessa versiossa katoksen metallipylväät on väritetty sinivalkoisiksi pystyraidoiksi, Suomen lipun väreissä.

Kuvassa on juhlavasti koristeltu käytävä tai temppelihalli, jonka seinät, katto ja lattia on peitetty kukka- ja kankaankoristein Intian lipun väreissä: oranssi, valkoinen ja vihreä. Seinillä näkyy sinisiä pyöräkuvioita, jotka esittävät Ashoka Chakra -symbolia, Intian lipun keskiosaa. Käytävän päässä on alttari, jossa on jumalankuva kukkaseppeleineen. Katosta roikkuu kolmivärinen kangas, ja lattialla on pyöreä kukka-asetelma, sekin Intian lipun väreissä. Tunnelma on juhlava ja hengellinen.

Maailmalta löytyy paljon hyviä esimerkkejä siitä, miten sisääntulo voi olla lämmin ja juhlava. 
 
Rohkeutta vaan toivottaa vieraat tervetulleiksi myös ulkotiloissa.


Sisäänkäynnin katos ja punainen matto. Katoksen rakenteissa jouluvalot, taustalla katu ja auto. Toisessa versiossa rakennuksen pylväs on sinivalkoraidallinen.

Toinen tärkeä yksityiskohta on pyörätuoliramppi. Huolellinen matotus tekisi siitä siistin ja arvokkaan näköisen – ja estäisi maton rypistymisen pyörien alla. 
 
Ramppi voisi alkaa jo Aleksanterinkadun suunnalta, jolloin nousu olisi loivempi ja juhlavampi.

 

Kuvassa näkyy musta kangaskassi, jota pidetään yhdellä kädellä vaaleaa, rosoista seinää vasten. Kassissa on valkoisella painettu teksti ruotsiksi:  “Varför Paris, vi har ju Åbo”  Suomeksi tämä tarkoittaa: “Miksi Pariisi, mehän meillä on Turku.”  Teksti on kirjoitettu graafisesti näyttävällä typografialla, jossa sanat on rytmitetty usealle riville ja osa alleviivattu. Kokonaisuus on humoristinen ja ylpeän turkulainen kannanotto — tyylikäs ja yksinkertainen.

Klikkaa kuvaa tai tätä linkkiä, niin pääset edelliseen tarinaan >>>

tiistai 30. syyskuuta 2025

"Varför Paris, vi har ju Åbo?”


Näin kysyi ruotsalainen lehdistö Pariisin messuilla vuonna 1964, kun Timo Sarpanevan turkulaiselle vaatetustehdas Kestilälle freelancerina suunnittelema Juniper-miestenvaatekokoelma oli ilmestynyt.

Tulemme Riitan kanssa liki päiväseltään Turkuun. Riitalla on huomenna haastattelu Tukilinja-lehteen. Riitta huomaa, että taiteilija Hemuloordilla oli Turussa näyttely ja se on auki vielä puolisen tuntia. Sinne. 



Hemuloordi on tuttu. Riitta on ostanut Hemuloordin teoksen 2019 Taideakatemian kevätnäyttelyn myyjäisistä. Nuorista taiteilijoista Hemuloordin katse erosi muista.

  

"Varför Paris, vi har ju Åbo?” 

Tuo lause tulee monen Hemuloordin teoksen kohdalla mieleen. Onhan pläjäys. Pitkä CV ei ole ihan synkassa näyttelytilan kanssa. Yhdessä huoneessa olevan näyttelyn yleisilme on romula.  

 

Ihan kuin vastavalmistunut taiteilija olisi kasannut ensimmäisen oman yksityisnäyttelyn. Taas kerran kaipaan kirjailijoiden tukena olevaa kustannustoimittajaa, joka olisi säätänyt näyttelyä katsojan sulateltavaksi kokonaisuudeksi.







Kun on 20 minuuttia aikaa kohdata Turun taidetarjonta "Varför Paris, vi har ju Åbo?” -teemalla, niin Hemuloordi vastaa huutoon täysillä. Kiitos siitä.


Majoitumme tietysti Kakolaan.


Pitkämatkalaisina emme jaksa kävellä kaupungille syömään, vaan hurautamme hissillä Kakolan ravintola Rubeniin. Onhan listalla tarjolla alkuun härkätartar.


Tarjoilija kysyy, haluammeko tilata myös pääruuan. "Katsotaan alku ensin ja jatketaan sitten."

Gin tonic karpaloilla on terveellinen ja hauska alku illalle.

 

Tartar on mykistävä. Ihan super ja tarkka Riitta sanoo, että ei ole jauhelihaa, vaan reilusti haarukalla kammattu. Paikallisen panimon olut maistui. 

 

Rubenin keittiö tekee vaikutuksen. Bonuksena astiana konstailematon pyöreä kulho. Onneksi meille ei tarjota peltilautas-vankilaromantiikkaa.


 

Minä vaihdan etukäteen valitsemani lohikeiton päivän kalaan, kuhaan. Keittiö saa näyttää ja onnistuu lisää teemalla "Varför Paris, vi har ju Åbo?” 


Riitta tilaa paneroidun porsaanleikkeen. Riitta maistaa heti, että leike on pyöräytetty pankojauhoissa. 


Kokonaisuus on sekä maittava että niin runsas, että jälkiruuat jäävät meillä seuraavaan käyntiin.  

 

Pyöreät lautaset pysyvät nöyrästi taka-alla ja ruoka saa loistaa. "Varför Paris, vi har ju Åbo?” -teemaa sadalla! 


Rubenin ruoka ja palvelu on "Varför Paris, vi har ju Åbo?” -tasoa.  

Ravintolatila on "Åbo". Tämä paikka ei ole ensitreffeille tai niille treffeille, jossa on tarkoitus kosia. Surkea valaistus, kolhot pöydät, kummalliset tuolit ja bonuksena pohjolan kylmyys. Miljöö on kaukana Pariisista. Harmi.


Tulemmeko toiste? Ehkä. Suosittelemmeko? Kyllä. Keittiö on reilusti "Varför Paris, vi har ju Åbo?”

Hotelli kakola >>> 

Ravintola Ruben >>>

 Hemuloordi - taiteen talo >>>

"Varför Paris, vi har ju Åbo?”>>>

 

Kuvaa tai tätä tekstiä klikkaamalla pääset edellliseen Mixniihin >>>

 

perjantai 13. syyskuuta 2024

Säädettävää keittiön kaappia etsimässä Habitare-messuilta.

Sääripituinen jalan kipsi. Pinta punainen ja valkoisia pieniä sydämiä. Mustat kiristyshihnat.

Meillä sattui tyypillinen kotitapaturma. Rouva kiipesi keittiötikkaille ja putosi. 

Kun nyt samaan aikaan Messukeskuksessa on Habitare-messut, päätin mennä katsomaan minkälaisia nousevia ja laskevia keittiön yläkaappeja markkinoilta löytyy. Oletan, että Habitare on paras paikka nähdä yhdellä kertaa kattava valikoima näitä napin painalluksella toimivia keittiön kaappeja.

Ensin eksyn 

Messujen aulassa oleva opaskartta, jossa pohjoinen on idässä ja etelä lännessä. Ja kaksi pienempää kuvaa. Toisessa Habitaren kartta on ilmansuuntien mukaan ja sen alla selkeästi eri väreillä koodattu sama hallikartta Vene-messuilta.
Klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana Google -kuvissa.

Pysähdyn tuloaulan ison opaskartan eteen. Olen kaatua, kun käännän päätäni pohjoisen sisäänkäynnin suuntaan.

Netistä löytyy sentään kartta oikein päin. Laitan tuohon vertailun vuoksi Vene-messujen kartan, jossa ei heti eksy. 
 
Tarkoitukseni on katsella Habitaressa pienten keittiöiden kalusteratkaisuja. En ole Habitaren vakiasiakas. Habitare on latinaa ja se on suomeksi asua, asustaa, elää. Keittiö, olohuone, makuuhuone, sohvaryhmä, kattolamppu, astianpesukone, jääkaappi, hella, mieleni ja odotukseni liikkuvat asumisessa ja elämisessä.  

Habitaren opaskartan sanat Talents, Choice, Materials, Naapurit ja Genelec eivät avaudu minunlaiselleni ensikertalaiselle. Lähden rullaporrasajelulle kohti pääkäytävää. Uskon, että jostain ovesta pilkottaa keittiö.

Iso halli, paljon ihmisiä ja pieniä myyntipöytiä. Kirpputoritunnelma.
Klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana Google -kuvissa.

Ihmisvirta kuitenkin johdattaa minut kirpputorin oloiseen halliin. Täältä tuskin löytyy keittiön kaappeja, mutta täällä on kuhinaa.

Antiikkitavaraosaston seinällä lukee Nordic Design Treats. Seinän vieressä lundia-hyllyjä ja punaisella matolla pöydät, joissa on mustat pöytäliinat ja kotien tavaraa varmaan sadan vuoden ajalta. Ihmiset katselevat tavaroita pöytien ympärillä..
Klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana Google -kuvissa.

Sininen iso lasivati, jota tatuoitu antiikkikauppias, paksu kultaketju ranteessa, näyttää, kuinka tuotetta pidetään niin, että peukalo peittää hintalapun.
Klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana Google -kuvissa.

TikTok -kauppaa

Ja tietysti osaston isäntä kertoo tarinan. 

Edellisillä messuilla anttiikkiosastoilla kierteli kiinalaisia turisteja. Heillä oli kännykkä kädessä ja lähettivät suoraa kuvaa someen. Kiinan päässä heillä oli varmaan tuhansia seuraajia. 

Tuotteen hinta peitettiin peukalolla ja sitten alettiin käydä kauppaa ja koittaa saada hinta mahdollisimman ylös. Kun kaupat syntyivät, tavara maksettiin suomalaiseen hintaan ja kiikutettiin hallin nurkassa olevaan käsivarastoon odottamaan kyytiä koti-Kiinaan. 

Täällä jokaisessa tavarassa on hinta, josta sitten ostaja voi tehdä oman tarjouksen. Aina lopulta löytyy molempia osapuolia tyydyttävä hyvän kaupan hinta. 

Mutta se keittiö

Iso halli, antiikkikauppiaiden mukaan Rikkaiden Halli. Siellä on varsinaista Habitarea, Talentsia, Choicea, Materialsia, Naapureita ja Genelecciä.

Keltainen ja musta messumatto jakaa osastoa, pölynumurilaatikoita ja muutama pölynimuri nojallaan, taaempana pyykinpesukoneita rivissä. Vasemmalla ja oikeassa reunassa seisoo muutama ihminen.
Klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana Google -kuvissa.

Tunnen itseni köyhäksi kävellessäni Rikkaiden Hallin käytäviä. Taidan näyttääkin köyhältä. 

Seison pitkään ainoana ulkopuolisena keittiötavaroita esittelevän osaston keltaisella kokolaittamatolla. Esittelijät juttelevat keskenään ja selaavat kännyköitään. En ole heille olemassa.

Mainosmies minussa paheksuu: messuille tullaan töihin hakemaan uusia kohtaamisia. Pahinta mitä esittelijä osastolla voi tehdä, on a) istua tiskin takana piilossa, b) selata kännykkää, c) jutella toisen esittelijän kanssa, d) lähteä kahville ja jättää osasto tyhjäksi.   

Avara harmaalattiainen messuosasto. Takaseinällä, valkoisten keittiökaappien veressä lukee isolla BORA. Osastolla ei ole ketään. Kuvan etukulmassa on valkionen roskis, josta tursuaa sen sisään laitettu musta jätesäkki.
Klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana Google -kuvissa.

Tuotekuvaston sivu, jossa on kuvia erilaisista keittiön kaappiratkaisuista, joissa hyllyt työntyvät tai kääntyvät esiin.

Nyt seison osastolla, jonka takaseinällä on keittiön kaappeja. Osasto on tyhjä, ei ketään. Ei katsojia eikä esittelijää. 

Pöydällä on paksu luettelo, Parma by Power 2023. Selaan sitä ja odotan esittelijää. Sivulla 76 on Älykkäitä Ratkaisuita. Otan sivusta kuvan. Tämän lähemmäksi en päässyt unelmieni keittiötä. Jatkan harhailua.  

 

Kaksi kuvaa. Vasemmassa violetissä valossa iso DNA-logo ja osaston sloganista näkyy sanat vapaalle-älyvapaalle. Esittelijä katselee ryhmää naisia, jotka katselevat osaston sisällä näkyvään hirsiseinäiseen huoneeseen. Oikeassa kuvassa ryhmä ihmisiä kävelee Elisa-logoseinäkkeen ohi. Sinisävyinen kuva.
Klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana Google -kuvissa.

Osun puhelinliittymäkauppiaiden osastoille.
 
Olen taloyhtiömme hallituksen puheenjohtaja ja olemme juuri hakemassa taloomme tehokkaampaa laajakaistayhteyttä. 
 
Kysyn molemmista taloyhtiön laajakaistapäivityksestä tarjousta. Kumpikaan ei voi auttaa. Jos olisin yksityisasiakas, niin taivaan portit aukeaisivat, mutta "ei me päästä noihin yritysjuttuihin".

En ymmärrä, miksi kaksi isoa teleyritystä tulee messuille kohtaamaan mahdollisia asiakkaita, niin, että ollaan rajattu palvelu johonkin yhteen asiakasryhmään. Harmittaa meidän molempien puolesta.   

Klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana Google -kuvissa.

 Suunnittelukilpailu ilahduttaa 

Hauskoja oivalluksia. Esineitä, joita katselen hyvillä mielin. Ainoa piikki näissä näyttelykuvioissa on hervottoman pitkät esittelytekstit. Ei niitä kukaan jaksa lukea. Tässä vielä lukemattomuus on varmistettu laittamalla teksti niin pienellä, että ilman silmälaseja ei lukemisesta tule mitään. 
 
Nämä ovat sen verran hauskoja, että suosittelen klikkaamaan linkkiä ja tutustumaan tarkemmin. Ja onnea palkituille!

Habitare-suunnittelukilpailu 2024 >>> 

Keittiö ja laajakaista ratkesivat

Kotona menin nettiin. Lähetin tarjoukset laajakaistasta ja googlasin korkeussäädettävät yläkaapit. Löytyi saman tien vaikka kuinka monta vaihtoehtoa.

Valkoiset keittiön kaapit. Oikeassa reunassa kaappi laskettu ala-asentoon ja pyörätuolissa istuva henkilö ottaa hyllyltä valkoisen kahvikupin.
Klikkaa kuvaa, niin pääset myyjän sivulle >>>

Kuvaa tai linkkiä klikkaamalla pääset seuraavaan juttuun

sunnuntai 7. heinäkuuta 2024

Varoituslaitos(?) ei toimi - vai puomi rikki?

Väyläviraston ongelmanratkaisua
Hangontiellä, Vt 25.



Jos on riski auton jäädä junan alle, kun puomit ei toimi, niin laitetaan varoituskyltti.
Vastuu siirtyy Väylävirastolta autoilijalle. Rata vie Forcit Oy:n räjähdetehtaalle.

 a) 

Olisiko virasto voinut ihan oikeasti korjata varoituslaitoksen toimimaan?

 b) 

Olisiko varoituskilven voinut laittaa reilusti ennen tasoristeystä?

 c) 

Olisiko kilpeen voinut laittaa ihan suomeksi, että puomi on rikki?

 Miten tuo kilpi lisää tasoristeyksen turvallisuutta? 


 
Kuvaa tai linkkiä klikkaamalla pääset seuraavaan juttuun
Mixnii ei vois tehdä sekä suojaa että palvella juhlijoita?




tiistai 30. huhtikuuta 2024

Antakaa Havis Amanda meille!


Patsaan ympärillä on valkoinen pitsi. Suoja on koostuu kaarevista terästabngoista, jotka on kiinnitetty vaakatasossa oleviin ympyröihin niin, että rakennetta pitkin voi kiivetä ja silti Manta on suojassa.
Kuvaa klikkaamalla voit katsella sitä tarkemmin Google -kuvissa.

Mixnii ei vois tehdä Mantalle suojaa
ja silti palvella juhlijoita?

Rakkaan Amandan ympärille pitää rakentaa juhlamekko! Sitä pitkin juhlijat voivat turvallisesti ja patsasta vahingoittamatta kiivetä antamaan Amandalle lakin tai vaikka vaan pusun?

Kun nokkelalta kansaltamme pannan kalteriden taa jotain rakasta, niin hallintoalamaiset alkavat heti miettiä, miten mennään kiellosta ohi. 

Miksi ei saman tien tehdä sekä Mantalle että juhlijoille turvallista rakennetta? Kiivettävä teline jatkaa Manta-perinnettä. Jokainen Mantalla itsensä kastellut juhlija muistaa varmasti tapahtuman koko ikänsä ja sitä on hauska kertoa lapsenlapsille. 

Hienoa, että Manta on meikattu uudelleen. Nyt vaan pitää antaa juhlijoiden nauttia siitä turvallisesti.

Maineenhallinnan kannalta kannattaa asiaa myös miettiä. Pohjolan kielteisin kaupunki tai turvallisen juhlinnan Helsinki? 

Havis Amandan patsas pyöreän teräskehikon sisällä.
Kuvaa klikkaamalla voit katsella sitä tarkemmin Google -kuvissa.

Havis Amandan patsas suojataan jatkossa juhlijoilta 5,5 metriä korkealla järeällä teräs aidalla.

Voiko vaarallisempaa ratkaisua  iloitteluporukalle keksiä?

Suunnittelutoimisto WSP:n havainnekuva Havis Amandan suojarakenteesta. WSP:n mukaan siihen saattaa tulla vielä pieniä muutoksia johtuen lähinnä tuotannollisista seikoista. 

Kuva: Aaro Sariola, WSP, linkki Ylen uutiseen >>> 


Synnytettiin seuraava hätäpaskapahvilaatikko, kun kansa valitti. Kuvasta ei ilmene, kuinka merileijonien suihkut pärskivät tai sitten ne jätetään huilimaan kuivin suin.

Kuva: Aaro Sariola, WSP, linkki Ylen uutiseen >>> 

 Mixi Havis Amandan suojausta ei voi ratkaista kansalaiset huomioiden?

Aalto-paviljonki Venetsiassa

 Visuaalinen rohmu Aalto-paviljongissa: 
Kuvaa tai linkkiä klikkaamalla pääset juttuun >>>
Alvar Aalto paviljonki Venetsiassa:
"Tuhlaa niin, että kaikki näkee — säästä niin, että kukaan ei huomaa"
 >>>

sunnuntai 14. huhtikuuta 2024

Alvar Aalto paviljonki Venetsiassa: "Tuhlaa niin, että kaikki näkee — säästä niin, että kukaan ei huomaa"

 

Yksityiskohtia Aalto -paviljongin ulkopinnasta. Kuraa, hometta, maalin halkeamia.

Kuvaa klikkaamalla voit katsella sitä tarkemmin Google -kuvissa.

Paviljonki on rakennettu 1956 väliaikaiseksi paviljongiksi taidenäyttelyitä varten. Suunnittelu: 1955–56, arkkitehti Alvar Aalto, avustava suunnittelija arkkitehti Elissa Aalto. Koko: 110 m²/ 315 m3.

Kiertelin rakennusta kameran kanssa tänä keväänä ennen Venetsian taidebiennaalin avajaisia. Paviljonki on rapistunut ja kurjassa kunnossa.  

Kolme kuvaa Aalto-paviljongista ulkopuolelta. Kuvisssa käy ilmi, että auringon laskun jälkeen rakennus katoaa pusikkoon.

Kuvaa klikkaamalla voit katsella sitä tarkemmin Google -kuvissa.

Kun aurinko laskee, rakennusta ei erota pusikosta.

Tarinan mukaan naapuri paviljongin rakennusmies tuli paviljonkiin jätesäkki olkapäällä ja kysyi, mihin hän voi sen jättää? Luuli rakennusta jäätehuoneeksi.

Kaksi kuvaa Aaalto-paviljongista sisältä. Ylemmässä Aallon suunnittelema ristikkopalkki katon valoaukkojen alapuolella. Alemmassa kuvassa rakennelma on retusoitu pois.

Paviljongin valokaton rakenne varastaa huomion näyttelytilan herkiltä teoksilta.

Venetsialaisten paviljonkien kattorakenteita. Kaksi ikkunallista ja yhdessä perinteinen kupoli, jossa on freskoja.

Paviljongeissa katon rakenteita ei sen kummemin ole korostettu eivätkä ne kilpaile huomiosta tilan kokonaisuuden kanssa. Sanoisin että Alvarilta on noita katsellessa mopo karannut käsistä.

 Miksi Aalto paviljonkia ei ylläpidetä? 

Linkki suraavaan juttuun

 Linkkikuva edelliseen juttuun. KUvassa leijonakilpi vanhan Cadillakin maskissa. 

Kuvaa tai linkkiä klikkaamalla pääset edelliseen juttuun: 
Presidentin leijonakilpi "Tuhlaa niin, että kaikki näkee — säästä niin, että kukaan ei huomaa" >>>